Jak działa i skąd się wziął marketing w internecie?

Aktualizacja: lip 1



W marketingu internetowym Dziki Zachód się skończył. O ile w latach 90’ i 00’ był to nieujarzmiony, dopiero kształtujący się rynek - obecnie jest stabilny i ukierunkowują go najwięksi gracze. Jednak świat internetu jest tak duży, że dla wielu przedsiębiorców wydaje się skomplikowany. Dlatego napisałem kompletny przewodnik dla każdego, kto by chciał rozwijać swój biznes i iść z nim w przyszłość. Na początku opisuje cały kontekst e-marketingu, mocno bazując na jego historii. Bardzo polecam przeczytać całość, ponieważ wtedy zrozumiesz większość ciągów przyczynowo-skutkowych i pozwoli Ci to wyciągać poprawne wnioski. Jeżeli jednak chcesz przejść od razu do dzisiejszej sytuacji, na dole artykułu czeka na Ciebie dział "Jak reklamują Facebook i Google?" W skrócie: 🔹 Marketing internetowy posiada dostęp do danych i możliwości, które były kiedyś niemożliwe do osiągnięcia przez żadną organizację. 🔹 Rynek został przejęty i ukształtowany przez największe firmy jak Google, Facebook, Amazon, Apple. Ich historia i dzisiejszy rozmiar pozwala zrozumieć mechanizmy działania reklamy w internecie i wyciągać poprawne wnioski.

🔹 Obecnie systemy największych graczy się uzupełniają, wzmacniają i pokrywają potrzeby większości firm w sprawie marketingu. 

Najważniejsze, czyli co zmienił internet w marketingu.

Internet wprowadził coś, co kiedyś było nieopłacalne do wykonania: prezentowanie całkowicie zindywidualizowanych treści bazujących na analizie zachowań każdego użytkownika z osobna. Kiedyś, aby poznać zachowania kogokolwiek potrzebny był sztab ludzi. Dzisiaj wystarczy, że klient ma konto na dowolnym portalu social media albo e-mail. Informacje, które jeszcze niedawno było niedostępne dla organizacji takich jak rządy, Pepsi, KGB czy CIA dzisiaj są w zasięgu dosłownie każdego. Jak się reklamowało kiedyś, jak się reklamuje dziś. Tradycyjna reklama produktu zwykle polegała na zaklejeniu miasta plakatami, wykupieniu reklamy w telewizji lub radio i rozrzuceniu ulotek w obiecujących lokalizacjach. W stosunku do dzisiejszych możliwości było to działanie po omacku. Nawet kiedy reklamy były umieszczone w widocznym miejscu i w dobrym czasie antenowym, odbiorcy mogli być skupieni na innych rzeczach i ich nie zauważać. Co jednak najważniejsze, nie dało się sprawdzić kto te materiały zobaczy, jak na nie zareaguje, co zrobi po ich zobaczeniu. Ocena skuteczności poszczególnych reklam była nie do policzenia. Nie było narzędzi, aby ze wszystkich odbiorców wybrać tych wstępnie zainteresowanych i prowadzić ich dalej do zakupu. Dlaczego to takie ważne? Najważniejsza zasada marketingu mówi: mało kto kupi cokolwiek po zobaczeniu jednej reklamy. Klienci do zakupu przekonują się etapami.

Ten problem rozwiązał internet. Dzisiaj ciągi wysoce zindywidualizowanych reklam pokazują się precyzyjnie wybranym klientom na ekranach, na które patrzą z pełnym zaangażowaniem i z którymi spędzają większość czasu. Dodatkowo reklamy te są wyświetlane ludziom, którzy interesują się daną tematyką a ich zachowania obiecują zakup. Algorytmy Google i Facebook badają każdą interakcję z reklamą, optymalizują ich prezentacje a reklamodawcom zapewniają potężną bazę danych. Przy każdej kampanii otrzymujesz precyzyjny raport kosztów i zysku wyliczony co do grosza. Umożliwia to działanie zgodnie z lejkami sprzedażowymi, co jest najefektywniejszym sposobem na prowadzenie klientów wprost do zakupu. Takie kampanie reklamowe będą przygotowywać klientów do zakupu, a w odpowiednim momencie wyświetlą im ofertę nie od odrzucenia.

Krótka historia internetu. Po co? Bo "kto nie zna historii, zawsze pozostaje dzieckiem". Cyceron.

Historię marketingu w internecie ukształtowały wydarzenia, które były kamieniami milowymi i ustalały reguły gry. To do nich cała branża musiała się dostosować i znaleźć rozwiązania, które są używane do dzisiaj. Poniżej znajdziesz te najważniejsze z wyjaśnieniem ich konsekwencji i wpływu na współczesny świat.

Zmiana sposobu komunikacji. 1971. Pierwszy e-mail. 

W tym roku Ray Tomlinson wysłał pierwszą w historii wiadomość e-mail. Z wygodą nikt nigdy nie wygrał, dlatego była to zapowiedź śmierci tradycyjnej poczty. Wyobrażasz sobie dzisiaj załatwiać sprawy z klientem przez tradycyjne listy, na które nie czekasz parę sekund, ale parę dni? Obecnie tradycyjna poczta służy głównie do otrzymywania pism urzędowych. Ale i to już niedługo się skończy, ponieważ większość krajów na świecie wprowadza programy cyfryzacji - w tym Polska, za pomocą Ministerstwa Cyfryzacji. Coraz więcej spraw załatwia się profilem i podpisem zaufanym.

Jak to się ma do marketingu? Po pierwsze, powstał e-mail marketing. Zamiast wysyłać swoim klientom reklamy do skrzynki pocztowej, dzisiaj wysyła je się do skrzynki e-mailowej. Przeciętny użytkownik sprawdza skrzynkę e-mailową 15 razy dziennie, a nawet jeśli tego nie robi, to dostaje powiadomienie przy każdej nowej wiadomości. Żadna tradycyjna skrzynka pocztowa z tym nie wygra.  Oprócz e-mail marketingu zmieniło się coś jeszcze.

Nigdy w historii żadna instytucja na świecie nie była w stanie analizować i wyciągać wniosków z treści listów tak, jak robi to Google. Na podstawie tego, co ludzie do siebie piszą algorytmy potrafią dopasować reklamy bardziej niż kiedykolwiek. Myślisz, że to nie ma wielkiego znaczenia? 26 października 2018 roku Google ogłosił na Tweeterze, że ilość aktywnych użytkowników Gmail przekroczyła półtora miliarda. To jedna piąta ludzkości. Czterdzieści razy więcej niż wynosi populacja Polski. Najciekawsze jest to, że są to dane sprzed dwóch lat, a tendencja już wtedy była bardzo wzrostowa. Obecnie jest ich jeszcze więcej.

Ile ludzi używa Gmail? Google marketing.
Wzrost użytkowników Gmail.

Nowy sposób na szukanie informacji i produktów. 1990. Pierwsza wyszukiwarka - Archie. 1998. Powstaje Google.com

Chociaż Archie służyła tylko do wyszukiwania plików FTP, to uznaje się ją za pierwszą wyszukiwarkę internetową. Idea wyszukiwarek od tamtego momentu się nie zmieniła i doskonale określa ją dewiza Google - uporządkowanie światowych zasobów informacji tak, by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego”. 


Misją Google jest dawanie użytkownikom takich informacji, które najlepiej odpowiadają na ich wyszukiwania. Z drugiej strony pomaga marketingowcom dowiedzieć się czego potencjalni klienci szukają. Używając Google firmy szukają klientów, a klienci firm. Znalezienie i zakup produktu z drugiego końca świata nigdy nie był łatwiejszy. Posiadanie strony którą można łatwo znaleźć a jej treść jest napisana pod potrzeby klientów niejednokrotnie oznacza być albo nie być dla firmy.

Dzisiejsze możliwości i znaczenie Google są trudne do ogarnięcia rozumem. Jest to firma, która ma wpływa na życie społeczne, ekonomiczne i ideologiczne całej ludzkości. Uważasz, że to za duże słowa? Sprawdź poniższe dane: -Google odpowiada za 95,65% wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Obecnie smartfony posiada 45,15% populacji świata, czyli około 3.500.000.000 ludzi. -Wyszukiwanie lokalnych biznesów za pomocą urządzeń mobilnych wzrosło od 2017 do 2019 roku o 250%. -Google odpowiada za 87,35% wyszukiwań na komputerach stacjonarnych i laptopach, których jest około 2.000.000.000. -Google obsługuje 80.731 wyszukiwań na sekundę, co daje 2.500.000.000.000.000.000 wyszukiwań rocznie. -Średni roczny wzrost Google to 10-15%. -Średnio jeden dolar wydany na reklamę w Google zwraca się ośmiokrotnie. -Dzięki Google, w 2018 roku firmy tylko w USA zarobiły 335.000.000.000 dolarów, czyli 1.239.500.000.000 złotych. -63% użytkowników klika