Jak zamówić stronę internetową? Poradnik dla klienta

Aktualizacja: sie 12


Przemyśl i spisz swoje potrzeby...

...a następnie przedstaw nam je. Pomoże nam to przygotować optymalne rozwiązania, a także skonsultować Twoje oczekiwania z realiami branży. Jest wiele powodów, dla których internet wygląda tak, a nie inaczej. Przy tworzeniu strony internetowej trzeba pamiętać o wielu rzeczach i sytuacjach, w których egzotyczne rozwiązania często nie sprawdzają się. Strona musi być przyjazna użytkownikowi, sprawna, szybka, dobrze się pozycjonować, działać na wielu urządzeniach i rozdzielczościach oraz być zgodna z wizerunkiem firmy. Właśnie po to specjalistów w agencjach marketingowych.

Tanie strony.

W internecie można znaleźć oferty na produkcję stron internetowych już od 100zł. Takie oferty są idealnym urzeczywistnieniem powiedzenia, że chciwy traci dwa razy. Tanie strony nie są pisane pod potrzeby użytkownika, tylko tworzone na gotowych szablonach z mnóstwem ograniczeń. Oznacza to, że każda zmiana i wyjście poza schemat oznacza trudną pracę programistyczną - nawet trudniejszą niż pisanie strony od zera i wymaga zakupu drogich wtyczek. Przy produkcji strony z gotowych podzespołów nie da się także przewidzieć jej zachowania w przyszłości.


Przykładowo: wtyczka obsługująca tłumaczenie może przestać być uaktualniana. Wtedy Google może uznać stronę za niebezpieczną i nie będzie się ona wyświetlała w wyszukiwarce. W takim wypadku stronę trzeba budować od nowa i zmarnować parę miesięcy na odbudowę pozycji w wyszukiwarce. Straty są ogromne, a to tylko jeden z przykładów. W początkach działalności Rek House mieliśmy parę razy sytuację, gdzie poprawialiśmy strony naszych klientów tworzone na Wordpress i jest to męczarnia. Bardzo szybko przestaliśmy to robić, bo jest to bezcelowe.

Dlaczego tak drogo!

Klientowi, który porówna ofertę tanich amatorów do oferty profesjonalistów różnica cen może wydać się kolosalna. Warto jednak pamiętać, że branża webdesignu nie różni się niczym od każdej innej branży. Różnica cen w autach, komputerach, ubraniach, sprzęcie audio i video itd. też jest olbrzymia, ponieważ jakość po prostu kosztuje. I co najważniejsze, wysokiej jakości produktu nie uzyskuje się w pojedynkę.

Ile osób pracuje nad twoją stroną?

Chociaż łatwo o tym zapomnieć, strona internetowa to praca wielu osób. Poniżej przedstawię minimalny zespół.

UX Designer/Analityk (User Experience Designer, czyli projektant doświadczeń użytkownika). Jest to osoba, która pierwsza rozpoczyna pracę nad Twoja stroną. Tworzy optymalną makietę (szkielet) strony w zależności od jej profilu, treści, branży, klientów, celów biznesowych itd. Odpowiada na pytania: -jaki jest profil użytkownika i czego będzie szukał na stronie? -Jakie powinno być menu? -Jak podzielić działy na stronie? -Jeśli klient będzie chciał coś kupić, jakie działania podejmie?

Copywriter jest to autor treści na Twojej stronie. Dobry copywriter nie tylko układa informacje w zdania, ale pamięta także o emocjach użytkownika, grupie docelowej, klątwie wiedzy, sytuacji firmy i branży o której pisze, technikach sprzedażowych, pozycjonowaniu i mnóstwie innych rzeczy. Jego teksty jednocześnie muszą być estetyczne językowo. Zaskakująco dużo tego, prawda?

Graphic designer/Projektant graficzny odpowiada za stronę wizualną projektu. Stara się zbudować optymalny projekt dla treści (contentu) strony mając na uwadze identyfikację wizualną firmy. Dzięki temu na pierwszy rzut oka klient będzie czuł, z która firmą ma do czynienia i lepiej ją zapamięta. Programista ubiera wszystkie powyższe ustalenia w kod strony, dzięki której będzie ona działała sprawnie i szybko. Musi znać aktualne technologie, ciągle się dokształcać i rozwijać.

Napiszmy o wszystkim wszędzie! Czyli o przeładowaniu treścią.

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez klientów jest chęć przeładowania strony (szczególnie głównej) informacjami. Jak myślisz, ile czasu wytwarza się u użytkownika pierwsze wrażenie? Minutę, trzydzieści sekund, piętnaście? Muszę Ciebie zmartwić, ponieważ według badań użytkownik wyrabia sobie zdanie w zaledwie 0,05% sekundy! Jeśli w tym czasie poczuję się zagubiony i przytłoczony, to z powodu efektu aureoli i efektu potwierdzenia będzie automatycznie gorzej oceniał całą Twoją markę - a zmienić to będzie bardzo trudno! Co najgorsze, jeżeli użytkownik strony www będzie czuł dyskomfort jej używając, może nawet wybrać... konkurencję! A tej dzisiaj nie brakuje.

Zawsze powtarzam, że tworzenie treści na stronę internetową to tylko 25% pracy, a skracanie jej i wyrzucanie zbędnych rzeczy to pozostałe 75%. W Rek House każdy etap produkcji stron naszych klientów jest dokładnie testowany pod tym kątem, i uwierz mi, jest to ciężka praca.

Prawa autorskie.

Wszystkie materiały na Twojej stronie muszą mieć czystą sytuację pod kątem praw autorskich, inaczej może to zaboleć. Użycie materiałów do których nie posiada się praw grozi konsekwencją zapłaty dwukrotności wartości dzieła. Użyjesz bezprawnie do promocji reklamę wartą 50.000zł? Twórca będzie się domagać 100.000zł. Co najgorsze, przy wykorzystywaniu materiałów komercyjnie to dopiero początek nieprzyjemności. Na podstawie tych przepisów powstało zjawisko tzw. copyright trolling, czyli twórców prowokujących sytuację, kiedy ktoś użyje ich materiałów bez zgody. Dzięki temu mają możliwość dochodzenia wysokich odszkodowań, mocno przewyższających wartość ich dzieła.

W Rek House bardzo dbamy o klarowną sytuację odnośnie praw autorskich, a także uświadamiamy o tym naszych klientów. Kupując od nas stronę internetową masz pewność, że wszystkie materiały na niej są legalne a Twoja firma uniknie nieprzyjemności.

Więcej informacji na temat praw autorskich możesz znaleźć na poniższym materiale, jak i stronie Znaki Towarowe Blog, którą szczerze polecam.


Wersja mobilna jest najważniejsza.


Wersja mobilna Twojej strony to jej najważniejsza wersja. Czasy się zmieniły i ilość wejść z urządzeń mobilnych tylko rośnie, a w niektórych branżach i grupach docelowych zdecydowanie przeważa. Jeżeli o to nie zadbasz, to stracisz klientów.

Anegdota. Pewna firma, która ma już stronę i bardzo aktywny fanpage poprosiła nas o wdrożenie kompletnego systemu e-commerce. Byli przekonani, że ich prosta strona na wordpress jest wystarczająca. Nie chcieli robić nowej witryny od początku przemyślanej pod kątem mobilnym, bo to zbędna praca. Uważali, że ich grupa docelowa tak nie działa.

Dane obok to efekt podpięcia Google Analytics. Okazało się, że ponad 54,5% użytkowników wchodzi przez urządzenia mobilne... i się odbija. Strona jest kompletnie nieprzygotowana na telefony i tylko zniechęca użytkowników do całej marki.





Szczerze mówiąc, nie wyobrażam sobie skutecznych działań marketingowych ze stroną która nie ma dobrej wersji mobilnej. I to nie tylko moje zdanie, bo według badań 57% użytkowników nie poleci firmy ze słabą stroną mobilną, 40% wybrało z tego powodu konkurencje a 23%... przeklinało w stronę telefonu.


Słownik podstawowych pojęć.

CMS (Content management system, czyli system zarządzania treścią). Może się zdarzyć, że twoja strona powinna zawierać pliki jak np. dokumentację opisującą produkty albo sklep internetowy. Zbudowany w stronę CMS jest to prosty system dodawania i zarządzania plikami oraz informacjami na stronie, dzięki czemu może to wykonywać ktoś nie znający programowania. Certyfikaty to oznaczenie strony jako bezpiecznej. Czemu zabezpieczać witrynę? Przykład: w trakcie zakupów przesyłane są wrażliwe dane, które nie powinny wpaść w niepowołane ręce. Przecież nie chcemy, żeby ktoś miał dostęp do kart płatniczych naszych klientów. Strony z certyfikatami zapobiegają takim sytuacjom. Ponadto, bezpieczne strony są lepiej oceniane przez Google. Domena i serwer. Nie zawsze jest to jasne, dlatego postaram się to prosto wytłumaczyć. -Domena jest to adres twojej strony (np. www.TwojaFirma.pl). Po wpisaniu domeny w przeglądarce użytkownik zawsze jest przekierowywany na... -Serwer, którym jest po prostu podpięty do internetu profesjonalny komputer, na którym znajdują się pliki twojej strony (zdjęcia, treść itd.). Moc serwera i jego możliwości należy dobrać pod ruch na stronie i ilość danych do obsłużenia (takie www.allegro.pl potrzebuje u wiele mocniejszego serwera niż strona lokalnej kawiarni). Domena i serwer są to dwa oddzielne, ale symbiotyczne twory. Nie musisz ich wykupywać w tej samej firmie.

Pozycjonowanie strony to jej pozycja, na której pojawi się w wyszukiwarce kiedy klient czegoś szuka. Przykład: Sprzedajesz dziecięce buty? Tysiące ludzi w Google wpisze Więcej informacji znajdziesz tutaj. Responsywność strony oznacza przygotowanie witryny pod ekrany różnej wielkości, rozdzielczości i proporcjach.

+48 791 33 70 66

+48 725 80 36 19

  • Biały Facebook Ikona
  • Biały YouTube Ikona
  • Biały Instagram Ikona

Znajdź nas i bądź na bieżąco

© 2020. Rek House. All rights reserved.