Przewodnik: Jak mieć dobry dźwięk w swoim video, podcaście, webinarze i każdym innym nagraniu.

Aktualizacja: lip 1



Z artykułu dowiesz się: 🔹 Jaki wybrać mikrofon i dlaczego? 🔹 Jak go podłączyć i ustawić? 🔹 Jakie są niezbędne dodatki? 🔹 Ile kosztują przykładowe rozwiązania?


Praca zdalna to obecnie niezbędny wymóg w wielu branżach i najpewniej zostanie stałym elementem naszego życia także po pandemii. Większość z nas została z musu twórcami z małym studio w domu. Jednak nie każdy ma doświadczenie w produkcji materiałów audiowizualnych. Dlatego też często ich jakość odbiega od standardów i ma negatywny wpływ na wizerunek twórcy. Jaka to przyjemność słuchać kogoś, kogo ledwo słychać?


Na szczęście na rynku jest dużo rozwiązań tego problemu, a ten artykuł będzie Twoim przewodnikiem. Pisałem go z myślą o kimś, kto nic nie wie o realizacji dźwięku, ale dla dociekliwych zamieściłem trochę więcej teorii na samym końcu.


To nie wystarczy kupić słuchawki z mikrofonem?

Fizyki się nie oszuka i aby uzyskać dobry dźwięk głosu, niezbędny jest mikrofon większy niż ten w telefonie albo przy słuchawkach. O ile rozwiązania w stylu AirPods sprawdzą się przy krótkich wypowiedziach, to słuchanie dłuższego wykładu albo webinaru może męczyć słuchaczy.


Przy nagrywaniu głosu bardzo ważny jest też niski poziom szumu, które generuje elektronika. Tutaj zdecydowana większość tanich tak zwanych mikrofonów USB nie zdaje egzaminu. Mają one wbudowaną w sobie całą niezbędną elektronikę, ale zwykle jest ona niskiej jakości i generują szum, którego bardzo ciężko się pozbyć. Czasami jest to wręcz niemożliwe.


Lepszym rozwiązaniem jest osobny zakup mikrofonu i sprzętu przetwarzającego sygnał z mikrofonu na sygnał cyfrowy — interface audio. Podłącza się go pomiędzy mikrofonem a komputerem. Posiadanie osobnego interface ma dużą zaletę — możesz później podpinać do niego różne mikrofony i na dłuższą metę wychodzi to dużo taniej.

Rodzaje mikrofonów

Mikrofon dynamiczny

Mikrofon dynamiczny do podcastu, video, webinaru.

Jest to najpopularniejszy rodzaj mikrofonu, który każdy na pewno widział. Używany zwykle na scenach, gdzie często jest trzymany w ręce. W przypadku domowych nagrań może być optymalnym rozwiązaniem. Niektórzy uważają, że ustępuje jakością dźwięku mikrofonom pojemnościowym i jest to prawda — ale co z tego? Nie jest to wielka różnica. Mikrofonów dynamicznych używali w studiu tacy wykonawcy jak U2, Metallica, AC/DC i Michael Jackson. Sprzedali oni miliony płyt i nikt nie robił reklamacji albumu z powodu niskiej jakości głosu. Inny przykład: mikrofon dynamiczny Shure SM7B jest absolutnym standardem w każdej rozgłośni radiowej i też nikt nie narzeka na jakość dźwięku w RMF albo w Trójce. Zalety:

— Słabo zbiera dźwięki otoczenia, dlatego można go używać przy słabej akustyce.

Odporny na uszkodzenia.

— Niska cena.


Wady:

— Trzeba go używać maksymalnie 10 centymetrów od ust. Polecam modele: Shure SM58, Shure Beta58, Shure SM7B. W poniższym filmie możesz usłyszeć użycie mikrofonu dynamicznego (Shure SM58) w praktyce. Przy okazji możesz usłyszeć różnicę w jakości dźwięku w porównaniu do mikrofonu od słuchawek telefonu.

Mikrofon krawatowy

Mikrofon krawatowy lavalier do podcastu, video, webinaru.

Zwany także klipsem albo lavalier. Używany w każdym studio telewizyjnym, ponieważ pozwala swobodnie się poruszać. Tak swobodnie, że niektórzy się zapominają i idą z nim... do łazienki lub mówią rzeczy, które powinny pozostać prywatne.


Nie brzmi tak dobrze, jak inne mikrofony, ale wygoda używania go często okazuje się decydująca. Sprawdza się też przy nagrywaniu ludzi nieobeznanych z pracą z mikrofonem — nie ma zagrożenia, że zbytnio się od niego odsuną.


Mocno zbiera dźwięk pomieszczenia, dlatego warto go używać w większych przestrzeniach. Ponadto mocno na nim słychać szuranie ubraniem i biżuterią. Zalety:

— Swoboda w używaniu.