10 prostych kroków do udanej produkcji filmowej.

Aktualizacja: maj 30



*Znajomość tego artykułu jest integralną częścią umowy z Rek House przy każdej produkcji filmowej. Stworzenie dobrego filmu, który skutecznie wypromuje Twoją markę to sztuka tworzona przez cały zespół ludzi - czasami 5, czasami 15, a czasami 30 osób. Na szczęście jest to powtarzalny proces i przypomina trochę budowę domu: najpierw trzeba stworzyć fundamenty, by potem zacząć prace wykończeniowe. Dlatego napisałem dla Ciebie artykuł, który wyjaśni wszystkie etapy procesu tworzenia filmu w Rek House.


Podstawa: Plik Google Sheets.

Najważniejszym dokumentem, z którym pracujemy jest widoczny dla wszystkich zaangażowanych w produkcję plik w Google Sheets (Excel). Dzięki temu nie ma niedomówień i informacje nie gubią się w gąszczu maili. Każda osoba zaangażowana może sprawdzić dowolną informacje w dowolnym momencie i podejmować słuszne decyzje - zarówno klient, jak i scenarzysta, operator kamery albo animator.


W tym pliku znajduje się brief, scenariusz, scenopis, harmonogram, plan pracy i kontakty do ekipy. Wzór na niego jest przygotowany i dostaniesz go na początku naszej współpracy.


Najważniejsze: plik pokrywa całość produkcji i tylko informacje zawarte w pliku są obowiązujące zarówno dla nas, jak i dla Ciebie. Ustalone i dotrzymane terminy zdjęć, decyzji, montażu itd. pozwolą nam wykonać najlepszy możliwy film w wyznaczonym terminie - a przecież zależy na tym wszystkim.

Krok 1. Wywiad i tworzenie briefu.

Każdą produkcję zaczynamy od poznania Twojej marki, rodzaju biznesu i produktu. W tym celu wypełniamy krótką ankietę i poznajemy założenia marki. Każdy film jest trochę inny, ale na pewno zapytamy o:

- informacje o twojej firmie, produkcie lub usłudze. Musimy rozumieć, co promujemy.

- cel filmu. Chcemy coś wytłumaczyć, zachęcić, sprzedać?

- grupę docelową. Do kogo ma ten film trafić?

- gdzie i jak długo będzie wyświetlany film. Strona internetowa, kampania marketingowa, YouTube?

- określenie osoby decyzyjnej. Kto będzie podejmował decyzje? Do kogo mamy się zgłaszać w razie wątpliwości? - referencje. Pokaż nam 3 filmy, które najlepiej pokazują to, co chcesz uzyskać. Po wywiadzie podpisujemy wstępną umowę i przechodzimy do przedprodukcji.

PRZEDPRODUKCJA / PREPRODUKCJA

Krok 2. Opracowanie scenariusza.

Scenariusz definiuje co i jak chcemy przekazać.


W Rek House są dwie opcje:

1. Dostarczasz nam scenariusz i wspólnie go dopracowujemy. Twoje pomysły musimy przerobić na język filmu.

2. My tworzymy scenariusz i wspólnie go dopracowujemy. Twoja ekspercka wiedza jest niezbędna, aby nie popełnić błędu przy tworzeniu filmu.

Krok 3. Określamy styl za pomocą moodboard

Jednocześnie ze scenariuszem powstaje moodboard. Jest to zwykle prezentacja, która zawiera zbiór zdjęć pokazujących jaki nastrój filmu chcemy uzyskać. Określamy dzięki niej w jakim stylu:

- mają wyglądać wnętrza?

- mają być ubrani aktorzy?

- chcemy użyć rekwizytów?

- ma być muzyka?

itd.

Krok 4. Scenopis lub storyboard

Na podstawie scenariusza i moodboard tworzymy scenopis, czyli opis scen które będą prezentować treść. Przykład:

Przy większych produkcjach tworzymy też storyboard, czyli ciąg rysunków prezentujących jakie dokładnie ujęcia chcemy uzyskać. Czasami są bardzo profesjonalne, a czasami wystarczy parę kresek.

Prosty storyboard.

Storyboard bardziej zaawansowany.

Dobrze przygotowany storyboard pozwala uniknąć nietrafionych ujęć, a tym samym zbędnych kosztów. Jednak stworzenie storyboardu samo w sobie jest kosztem i jego użycie jest zależne od budżetu produkcji. Dzięki krokom 3 i 4 w pełni się zrozumiemy, co chcemy wspólnie stworzyć. Pozwoli to zbudować realny budżet, w którym my się zmieścimy, a ty nie przepłacisz. Pomyśl tak: inaczej kosztuje nagranie pluszowych dinozaurów, a inaczej stworzenie ich na poziomie Parku Jurajskiego. Scenariusz, scenopis i moodboard takie rzeczy wyjaśniają. Po opracowaniu każdego z nich potrzebujemy Twojej ostatecznej akceptacji, ponieważ późniejsza zmiana wywraca do góry nogami całą produkcję filmu i generuje zbędne koszty.

CZAS NA TESTY

W tym momencie oferujemy opcję, którą bardzo polecamy każdemu z klientów. Możemy wykonać próbne filmy i wykorzystać je do marketingowych testów przekazu. Wykonujemy je wtedy bez operatora, profesjonalnej kamery, oświetlenia, makijażu, a w roli aktora występuje zwykle ktoś z naszej ekipy. Taki film nie nadaje się do pokazania szerszej publiczności, ale dzięki niemu sprawdzamy, czy sam przekaz jest zrozumiały i odpowiednio zapamiętany. Robimy testy na ludziach którzy pierwszy raz zobaczą film i sprawdzamy, czy dociera do nich tak, jak chcemy. Czasami dodanie jednego zdania albo ujęcia niesamowicie zwiększa uzyskany na końcu efekt. Dzięki temu mamy czas dopracować scenariusz przed uruchomieniem kosztownej produkcji i zmaksymalizować skuteczność filmu.


Filmy próbne są ostatnim momentem, kiedy możemy zmienić scenariusz, scenopis i moodboard nie generując dodatkowych kosztów i nie zmieniając terminów.

Krok 5. Tworzymy budżet i wykres Gantta w 48H

Po maksymalnie 48h otrzymasz od nas przygotowany budżet i harmonogram z opisanymi etapami produkcji. Wygląda on tak:


Po akceptacji budżetu i harmonogramu podpisujemy pełną umowę. Wystawiamy także fakturę zaliczkową w wysokości ⅓ ceny produkcji.

Krok 6. Decyzje przed produkcją

W tym kroku przygotujemy dla Ciebie prezentację, w której będą przedstawione propozycje aktora, lokalizacji, muzyki czy lektora. Dzięki niej podejmiesz ostatnie decyzje niezbędne przed produkcją. W razie problemów nasi specjaliści pomogą Ci podjąć najlepszą decyzję dla Twojej marki.

PRODUKCJA

Krok 7. Zdjęcia lub tworzenie animacji

W tym momencie nasza ekipa tworzy treści wizualne. Czasami są to plany zdjęciowe, czasami tworzenie animacji. Na planie niezbędna jest osoba decyzyjna od klienta. Nie zawsze da się wszystko przewidzieć i to często na planie zdjęciowym podejmuje się wiele decyzji.


POSTPRODUKCJA

Krok 8. Montaż.

Gotowy materiał trafia do montażu. W tym momencie następuje przegląd materiału, jego przycinanie i układanie w video. Powstają także animacje, przejścia, dodajemy muzykę i lektora, jeżeli jest potrzebny.

Krok 9. Poprawki

Po montażu otrzymasz link z filmem w pierwszej wersji. Film jeszcze może wyglądać blado, ponieważ przejdzie korekcję kolorów dopiero po pełnej akceptacji. W tym momencie czekamy na Twoje uwagi. Uwagi powinny mieć formę maila, gdzie zbiorowo opiszesz co Twoim zdaniem warto zmienić. Następnie odnosimy się do tych uwag, siadamy do komputera i przesyłamy następną wersję filmu. W ramach budżetu zapewniamy dwie serie poprawek. Pamiętaj, że preview (po polsku prewka) to nie jest film testowy. Jest to praktycznie gotowe wideo, które można doszlifować. Na zmiany scenariusza, scenopisu i koncepcji było miejsce przed krokiem 5 i obecnie pracujemy na gotowym, nagranym już pod dany scenopis materiale. Uwagi mogą zawierać przykładowo: - inny styl zmiany ujęć

- inny dobór ujęcia lub dubla

- szybszy lub wolniejszy montaż

Uwagi nie powinny zawierać: - zmian scenariusza - zmian aktora, lokalizacji, rekwizytów

- zmian tekstu lektora

Krok 10. Kończymy produkcję

Po akceptacji montażu filmu wykonujemy ostateczną korekcję kolorów i miks dźwięku. Otrzymasz gotowy plik z filmem jako link, a także fakturę na pozostałe ⅔ kwoty produkcji. Po opłaceniu faktury prawa do filmu przechodzą na Ciebie i możesz go wykorzystywać w swojej promocji. Jeżeli chcesz, możemy Ci w tym pomóc - w końcu jesteśmy agencją marketingową. Ale to już temat na inną rozmowę. Cały proces jako infografikę w PDF możesz pobrać poniżej.

Rek House - Proces produkcji filmowej
.pd
Download PD • 169KB

Artykuł napisał:

Kuba Gołębiowski | CEO & Marketing Specialist w Rek House

  • Główny specjalista od marketingu w Rek House i prezes firmy. Odpowiada za koncepcję, dobór narzędzi marketingowych i zarządzanie firmą.

  • Doświadczony w budowaniu i zarządzaniu zespołami zajmującymi się budowaniem marki, marketingiem internetowym, eventami, produkcją filmową i stronami internetowymi.

  • Współpracował z takimi markami jak Artis Wellness Club, Edunation, Enea, Kwiat Jabłoni, Korporacja KGL, Motel One, Perfect Gym, Primark, Warsaw Security Forum. Oprócz pracy z dużymi markami uwielbia budować nowe od podstaw.

  • Pasjonat nauki, historii, żeglarstwa, muzyki i ekonomii behawioralnej.

  • Więcej informacji o Kubie znajdziesz klikając tutaj.