Jak założyć pierwszy sklep internetowy?

Aktualizacja: lis 19


🔹 Przenoszenie coraz większej części naszego życia do internetu to światowy trend, który został tylko przyspieszony przez pandemię koronawirusa. 🔹 W niedalekiej przyszłości bez dobrego sklepu internetowego firmy mogą nie być konkurencyjne na rynku.

🔹 Poniżej znajdziesz wszystkie niezbędne sprawy, o których musisz pamiętać przy zakładaniu swojego sklepu internetowego. Dlaczego warto mieć sklep internetowy? Coraz więcej naszego życia dzieje się w internecie i to się nie zmieni. Pandemia koronawirusa tylko przyspieszyła ten proces. Każde z poniżej przedstawionych danych ma tendencję wzrostową, i to od lat. -30.630.000 (81%) Polaków używa internetu z czego 95% odwiedza sklepy internetowe.

-Polacy spędzają ponad połowę dnia w internecie, bo aż średnio 6 godzin i 26 minut dziennie. -Polski rynek handlu w internecie jest wart obecnie 43.500.000.000 złotych i ma do 2023 roku wzrosnąć do 58.000.000.000 złotych.

Nazwa i wygląd Nazwa sklepu jest bardzo ważna, dlatego warto, aby była prosta i zapamiętywalna. Jest na to prosty test: wybierz nazwę, którą podyktujesz przez telefon a odbiorca bez problemu trafi na Twój sklep. Wolne domeny możesz sprawdzić na Instant Domain Search.


Typowy użytkownik wyrabia sobie zdanie na temat strony internetowej w zaledwie 0,05 sekundy. W tym czasie powstaje w głowie klienta obraz, według którego już zawsze będzie oceniał Twój sklep, biznes i produkt. W nauce nazywa się to efektem aureoli, a w powszechnej mowie pierwszym wrażeniem. A jak każdy wie, można je zrobić tylko raz. Wykorzystaj to, aby stworzyć w głowie klienta pozytywny obraz Twojego sklepu. To na jego podstawie oceni, czy produkt jest wart swojej ceny i czy w ogóle chce go kupić. Ważne też, żeby Twój sklep był zaprojektwany przyjaźnie dla klienta. Skomplikowana strona internetowa potrafi zniechęcić 12% klientów. Aby wykorzystać efekty aureoli, zadbaj aby poniższe elementy były spójne: ✅ Nazwa i logo firmy ✅ Oprawa strony internetowej ✅ Opakowania produktów ✅ Reklamy ✅ Treści pisane, czyli tak zwany copywriting Jak to uzyskać? Najlepiej współpracować z dobrym grafikiem, który zna się też na marketingu. Każdy projektant sklepu internetowego powinien wiedzieć na podstawie czego klienci oceniają markę i jak dokonują zakupu. Dzięki temu Twój sklep nie tylko będzie się prezentować atrakcyjnie graficznie, ale też będzie skuteczny. Ja miałem szczęście takich znaleźć do Rek House i Tobie też polecam z takimi pracować.

Wersja mobilna

Wygodna wersja mobilna (na smartfony) Twojej strony to niezbędny element współczesnego handlu w internecie. 95% Polaków posiada smartfony, a w młodszym pokoleniu (15-24 lata) aż 92% kupuje głównie za pomocą smartfona.


Według badań 57% użytkowników nie poleci firmy ze słabą stroną mobilną, 40% wybrało z tego powodu konkurencję, a 23%... przeklinało w stronę telefonu. Pamiętaj, żeby przy budowaniu strony internetowej dopracować wersję mobilną. Technologia Sklep internetowy możesz zbudować na wielu technologiach, z których najpopularniejsze to: WIX Wix to platforma na której tworzy się strony za pomoca gotowych elementów. Jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy potrzebują prostej strony i sami chcą ją budować lub zmieniać. Nie sprawdzi się w przypadku nietypowych potrzeb i dużych sklepów internetowych. Zalety: 🟢 Bardzo łatwa budowa i edycja strony z każdego komputera na świecie. Nie musisz umieć programować. 🟢 Posiada dedykowaną aplikację na telefon, dzięki której możesz nadzorowac swoją stronę, sprzedaż i komunikować się z klientami. 🟢 Duża baza gotowych materiałow graficznych i rozwiązań technologicznych. Wady: 🔴 Możliwości budowania strony są ograniczone do przygotowanych przez WIX rozwiązań. 🔴 Twoja strona jest własnościa WIX i przestaje istnieć po wypisaniu się z niego. 🔴 Ograniczone możliwości reklamowania strony. 🔴 Koszty miesięczne utrzymania strony wynoszą tyle, co w innych technologiach rocznie. Wordpress Wordpress to najbardziej popularne narzędzie do budowy stron internetowych na świecie - ponad 38% jest zbudowanych na nim. Działa on na zasadzie gotowych wtyczek (programów), które kupujesz od firm z całego świata i składasz z nich swój sklep. Jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy WIX a Python - dużo elementów strony jest już gotowych, ale masz też możliwość dopasowania ich przez programistę do swoich potrzeb. Zalety: 🟢 Duża liczba gotowych, a często też darmowych rozwiązań. 🟢 Prosta edycja informacji na stronie i oferty sklepu, niewymagajaca znajomości programowania. 🟢 Duże możliwości reklamowania Twojego sklepu. Wady: 🔴 Nie masz pełnej gwarancji, że zakupione wtyczki będa doskonale działać w przyszłości. 🔴 Stworzenie nietypowych funkcji lub wyglądu wymaga pracy programisty. 🔴 Wordpress jej popularny i budowany z wtyczek od różnych producentów, dlatego mogą wystąpić problemy z bezpieczeństwem. Python Wszechstronne narzędzie dające nieskończone możliwości. Od gier i aplikacji, przez zastosowania naukowe aż po strony, które codziennie przeglądają miliony. Stykasz się z nim na co dzień korzystając z YouTube, Google, Instagram lub Spotify. Zalety: 🟢 Pełna dowolność w budowaniu wyglądu i funkcji strony. 🟢 Cała strona jest napisana specjalnie pod Ciebie, dzięki czemu jest bezpieczna i pewna na lata. 🟢 Możesz uzyskać połączone ze stroną programy księgowe, magazynowe, aplikacje na telefon dla klientów z dowolną funkcjonalnością itp . Wady: 🔴 Koszt budowy strony może być większy niż w innych technologiach. 🔴 Większe zmiany na stronie wymagają pracy programisty. Pamiętaj, żeby wybrać odpowiednią dla siebie technologię, ponieważ będziesz z nią pracować wiele lat. Jak to się mówi - chciwy traci dwa razy. Po wybraniu najtańszego rozwiązania może się okazać, że niedługo będziesz budować swój sklep drugi raz na lepszej technologii i ponosić dodatkowe koszty. System płatności Twój sklep będzie skuteczny, jeżeli płatność za produkt będzie łatwa i szybka. Płatność kartą, Blikiem i systemy szybkich przelewów to minimum. Według niektórych raportów z zakupów w sklepie internetowym rezygnuje nawet połowa potencjalnych klientów, jeżeli mają problem z płatnością. Nie strać ich!

Wmontuj w swoją stronę gotowe systemy takie jak: 💲 PayU 💲 Przelewy24 💲 DotPay Który system jest najlepszy? Zależy to od Twojego biznesu. Przed wprowadzeniem systemu płatności, musisz podpisać umowę z dostawcą. Warunki umów się zmieniają, dlatego sprawdź oferty i wybierz najbardziej korzystną dla Twojego sklepu.

System wysyłek i zwrotów Łatwość odbioru paczki i możliwość wybrania swojej ulubionej opcji wysyłki jest bardzo ważna dla klientów w internecie. I często to ona decyduje o zakupie. Połącz ze swoim sklepem systemy takie jak: 📦 Paczkomaty Inpost 📦 Usługi kurierskie jak DPD, DHL, Fedex. 📦 Połączone systemy kurierskie jak Apaczka.

📦 Paczka w Ruchu. Warto wybrać możliwie szeroką paletę możliwości, co Twoi klienci szybko docenią. Zadbaj także o jasne zasady i system zwrotów. Ponad 52% Polaków kupujących w internecie deklaruje, że zachęca ich do zakupu możliwość ewentualnego odesłania towaru bezpłatnie. Mimo to, tylko 30% kupujących kiedykolwiek wykonało taką czynność. System fakturowania Zaoszczędzisz mnóstwo czasu, jeżeli fakturowaniem będzie automatycznie zajmować się program z którym połączysz swój sklep. Warto sprawdzić: 🧾 Fakturownia 🧾 Melpe 🧾 Comarch ERP XT System magazynowy Jeżeli prowadzisz już sklep, warto zintegrować realny stan magazynowy z tym, który jest wyświetlany w sklepie internetowym. Pozwoli to uniknąć sytuacji, kiedy klient zamówi towar, który się skończył. Kwestie prawne dla klienta Każdy sklep internetowy potrzebuje mieć regulamin i politykę prywatności. Nie kopiuj ich z innych stron, bo może się to skończyć problemami z konkurencją albo z klientami. Napisz je z prawnikiem, który dopasuje te dokumenty pod twój biznes i obowiązujące prawo. Dodaj też jasne zasady dotyczące zwrotów i reklamacji. Prawa autorskie Wszystkie materiały (zdjęcia, grafiki, filmy itd.) na Twojej stronie muszą mieć czystą sytuację pod kątem praw autorskich. Użycie materiałów do których nie posiadasz praw grozi konsekwencją zapłaty dwukrotności wartości dzieła.

Z powodu tych przepisów powstało zjawisko tzw. copyright trolling, czyli twórców prowokujących sytuację użycia ich materiałów bez zgody. Dzięki temu mają możliwość dochodzenia wysokich odszkodowań, mocno przewyższających wartość ich dzieła. Zadbaj o zgody od każdego autora, którego materiały bedziesz używać, a unikniesz wielu problemów! Więcej informacji na temat praw autorskich możesz znaleźć w poniższym materiale, jak i na stronie Znaki Towarowe Blog, którą szczerze polecam.

Promocja sklepu internetowego Łatwo sprawdzisz, ile osób odwiedza Twój sklep za pomocą darmowego narzędzia Google Analytics. Jeżeli chcesz zwiększyć ilość swoich klientów, to najskuteczniejszymi sposobami na promocję sklepu internetowego są reklamy w sieci Google i w mediach społecznościowych. 📈 SEO (Search Engine Optimalization) to działania pomagające znaleźć Twoją stronę, kiedy ktoś będzie szukał produktów, które oferujesz. 📈 SEM (Search Engine Marketing) działa podobnie jak SEO, ale opiera się na płatnym podsuwaniu klientom Twojego sklepu w odpowiedzi na ich wyszukiwania. 📈 GDN (Google Display Network) to reklamy wyswietlane na różnych stronach internetowych, które odwiedzają użytkownicy. 📈 Kampanie Facebook Ads są to reklamy wyświetlane użytkownikom na Facebooku. Każdą z powyższych opcji warto prowadzić z doświadczonym specjalistą. Bez niego łatwo tworzyć nieskuteczne reklamy, marnować pieniądze i zniechęcić sie do reklamy w internecie. Pamiętaj - każda agencja z klientem powinna tak współpracować, żeby wspólnie zarobili na promowaniu marki.

Słownik podstawowych pojęć

CMS (Content Management System, czyli system zarządzania treścią). Wbudowany w stronę CMS jest to prosty system dodawania i zarządzania plikami, produktami oraz informacjami na stronie. Dzięki temu może to wykonywać ktoś nie znający programowania.


Certyfikaty to oznaczenia strony jako bezpiecznej. Dzięki temu dane Twoich klientów nie wpadną w niepowołane ręce. Ponadto, bezpieczne strony są lepiej oceniane przez Google.

Copywriting to nic innego jak branżowe określenie na tworzenie treści pisanych w internecie.

Domena i serwer.

- Domena jest to adres twojej strony (przykładowo www.TwojaFirma.pl). Po jego wpisaniu w przeglądarce użytkownik zawsze jest przekierowywany na serwer.

- Serwer to miejsce, na którym znajdują się pliki twojej strony. Jest to podpięty do internetu profesjonalny komputer, na którym znajdują się pliki twojej strony (zdjęcia, treść itd.). Moc serwera i jego możliwości należy dobrać pod ruch na stronie i ilość danych do obsłużenia (www.allegro.pl potrzebuje u wiele mocniejszego serwera niż strona lokalnej kawiarni). Domena i serwer są to dwa oddzielne, ale symbiotyczne twory. Nie musisz ich wykupywać w tej samej firmie.

Layout to wygląd i układ strony. Określa gdzie będzie menu, jakich kolorów użyjemy, jakie grafiki bedą elementami strony itd.

Pozycjonowanie strony to pozycja, na której pojawia się w wyszukiwarce kiedy klient czegoś szuka. Sposobem na jej poprawienie są działania SEO. Plugin lub wtyczka to gotowy program napisany przez kogoś innego niż Twój programista, który wzbogaca Twoją stronę o nową funkcję. Pluginy służą przykładowo do obsługi płatności, wysyłki, fakturowania, newslettera.


Responsywność strony oznacza przygotowanie witryny pod ekrany różnej wielkości, rozdzielczości i proporcjach. Responsywna strona będzie się poprawnie wyświetlać na każdym komputerze, tablecie czy ekranie.

Kuba Gołębiowski | CEO & Marketing Specialist w Rek House ◇ Doświadczony w budowaniu i zarządzaniu zespołami zajmującymi się budowaniem marki, marketingiem internetowym, eventami, produkcją filmową i stronami internetowymi. ◇ Współpracował z takimi markami jak Artis Wellness Club, Edunation, Enea, Kwiat Jabłoni, Korporacja KGL, Motel One, Perfect Gym, Primark, Warsaw Security Forum. Oprócz pracy z dużymi markami uwielbia budować nowe od podstaw. ◇ Pasjonat nauki, historii, żeglarstwa, muzyki i ludzkiego behawioryzmu.

Home      Baza wiedzy     Portfolio     Strony www     Social Media     Multimedia     O nas     Kontakt

+48 791 33 70 66

+48 725 80 36 19

  • Biały Facebook Ikona
  • Biały YouTube Ikona
  • Biały Instagram Ikona

Znajdź nas i bądź na bieżąco

© 2020. Rek House. All rights reserved.